Δευτέρα, 6 Φεβρουαρίου 2012

Το Βιβλίο των Πειρατών του Howard Pyle

Είναι γνωστή και δεδομένη η αγάπη που τρέφει ο Dino για τα πειρατικά αναγνώσματα, κόμικς, ταινίες, παιχνίδια κλπ. Το αυτό ευελπιστεί και για σας… Διαφορετικά, απλώς επαφίεται στην κατανόησή σας για το πάθος του και κατ’ επέκταση στην ανοχή σας.
Έχοντας μια συμπαθητική σε μέγεθος συλλογή βιβλίων (ιστορικών και μυθοπλασίας), καθώς και κόμικς με θέμα την πειρατεία, επιθυμεί να μοιραστεί μαζί σας το εικονογραφικό περιεχόμενο του πιο διάσημου παγκόσμια βιβλίου με θέμα τους πειρατές της Καραϊβικής κατά τον 17ο και 18ο αιώνα. Πρόκειται για το Book of Pirates, που εκδόθηκε στις ΗΠΑ απόν οίκο Harpers & Brothers Publishers το 1921, δηλαδή 10 χρόνια μετά τον θάνατο του συγγραφέα του και εικονογράφου του, του Howard Pyle Θεωρείται ως η Βίβλος της πειρατικής φιλολογίας και ως το “εκ των ων ουκ άνευ” για όσα έχουν σχέση με την πειρατεία στην Καραϊβική στα 150 περίπου χρόνια της ακμής της.
Περισσότερο διάσημο κάνει το βιβλίο η εικονογράφησή του από τον Pyle, επειδή εκτός από τα ασπρόμαυρα σκίτσα και τις χαλκογραφίες που κοσμούν τις σελίδες του είναι εμπλουτισμένο όχι με απλή έγχρωμη εικονογράφηση ενός βιβλίου, αλλά με πραγματικούς πίνακες ζωγραφικής, τους οποίους ο καλλιτέχνης είχε αρχίσει να φιλοτεχνεί από τις αρχές της τελευταίας 20ετίας του 19ου αιώνα. Σίγουρα πρόκειται για την πλουσιότερη συλλογή πινάκων με θέμα τους πειρατές, αρκετοί από τους οποίους είναι πασίγνωστοι έχοντας κοσμήσει την εικονογράφηση και άλλων βιβλίων με το ίδιο θέμα.
Ο δημιουργός του βιβλίου (συγγραφέας και εικονογράφος μαζί) τυπικά δεν είναι δημιουργός του. Δεν φαίνεται να είχε την πρόθεση να κάνει αυτήν την έκδοση! Τότε; Απλώς, συνεργαζόμενος με τον εκδοτικό οίκο των αδελφών Χάρπερ, ως συγγραφέας και εικονογράφος, έγραφε και εικονογραφούσε για το εβδομαδιαίο περιοδικό ποικίλης ύλης Harpers Magazine νουβέλες ιστορικού περιεχομένου με θέμα την πειρατεία και τους πειρατές που έδρασαν στα νερά της Καραϊβικής στα χρόνια που η περιοχή προσδιοριζόταν με τον πολιτικο-γεωγραφικό όρο: Spanish Main.
Αυτές οι νουβέλες περιέχονται σε τεύχη του περιοδικού στο χρονικό διάστημα 1893-1901 περίπου. Το 1921, δέκα χρόνια μετά τον θάνατο του δημιουργού τους ο εκδοτικός οίκος Χάρπερ’ς, που είχε τα εκδοτικά δικαιώματά τους, συγκέντρωσε όλο το υλικό και εξέδωσε αυτό το μνημειώδες βιβλίο αναφοράς στην πειρατεία.
Ο Χάουαρντ Πυλ (1853-1911) υπήρξε ο ζωγράφος που έφερε την επανάσταση στην αμερικανική εικονογράφηση βιβλίων και περιοδικών. Πριν από αυτόν δεν υπήρχαν αξιόλογοι “ιλουστρέιτορς” στην Αμερική. Ο Πυλ προχώρησε πολλά βήματα μπροστά αυτό το είδος της ζωγραφικής τέχνης και το ανέβασε σε εικονογραφία υψηλών καλλιτεχνικών απαιτήσεων.
Άρχισε την καριέρα του εικονογραφώντας σε περιοδικά. Το 1883 έδωσε κάμποσες εικόνες, που άνετα στέκουν και σαν πίνακες ζωγραφικής, στις σελίδες των “Χαρούμενων περιπετειών του Ρόμπιν Χουντ” και ήταν αυτές που τον έβαλαν σε τροχιά καταξίωσης και δημοσιότητας. Παράλληλα, εκτός από την εικονογράφησή τους έγραψε και ο ίδιος τα κείμενα σε σύντομες ιστορίες του φανταστικού, όπως το “Θαυμαστό Ρολόι”, τη “Χώρα του Λυκόφωτος”. Εικονογράφησε μια σειρά βιβλίων με θέμα τον θρύλο του βασιλιά Αρθούρου και των ιπποτών του, καθώς επίσης και τις σύντομες ιστορικές νουβέλες, από όπου το υλικό για το βιβλίο, στο περιοδικό Harpers Magazine.  
Στα 1889 ίδρυσε το Brandwine School of American Illustration, όπου φοίτησαν μερικοί από τους κορυφαίους Αμερικανούς εικονογράφους του 20ου αιώνα.
Να προσθέσουμε ότι σε ταινίες όπως οι πειρατικές ταινίες με τον Έρρολ Φλυνν παλιά και με τον Τζόννυ Ντεπ πρόσφατα, το πειρατικό ντύσιμο είναι εμπνευσμένο από τις εικόνες του Χ. Πυλ. Δίκαια θεωρείται ως ο πατέρας της αμερικανικής σχολής εικονογράφησης.
Από την 1η Ιανουαρίου του 2012 το “Βιβλίο των Πειρατών” ανήκει ελεύθερα στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά (Public Domain).
(Όι πειρατές της εικονογράφησης είναι πλαστικά παιχνίδια ύψους 10 εκ.
της βιομηχανιας "Papo" από τη συλλογή του Dino -σιγά που δεν θα είχε και πειρατές στα στρατιωτάκια του).




Σελίδα τίτλου
 

Επιδρομή στο γαλεόνι


Το θάψιμο του θησαυρού

Πυρπολώντας το πλοίο

Μονομαχώντας για την αρχηγία

Αιχμάλωτοι και λάφυρα
 

Ο Κάπταιν Κιντ στο κατάστρωμα της γαλέρας του
"Περιπέτεια"


Η μοιρασιά των λαφύρων


Μπουκανιέρος της Καραϊβικής

Χωρίς οίκτο για τους αιχμαλώτους

Ο Κάπταιν Κέιτ στο επίστεγο της γαλέρας του



"Είμαι η κόρη του Κάπταιν Κέιτ!" αποκαλύφθηκε η κοπέλα.


Κλισέ αρχιγραμμάτων στο κάθε κεφάλαιο του βιβλίου

Βινιέτα προμετωπίδας στη σελίδα του προλόγου

Εικονογράφηση πρώτου κεφάλαιου:
BUCCANEERS AND MAROONERS OF THE SPANISH MAIN

Στην παραλία του νησιού Τορτούγκας
Εικονογράφηση στο πρώτο κεφάλαιο.
Η εικόνα είχε πρωτοδημοσιευτεί στο τεύχος Αυγούστου-Σεπτεμβρίου 1887
του περιοδικού Harper's Magazine

Το γαλεόνι παίχτηκε παίχτηκε στο τζόγο!
Ο καπετάνιος είχε το καλό χαρτί, αλλά ο πειρατής είχε την πιστόλα!

Ο κουρσάρος Χένρυ Μόργκαν στρατολογεί τσούρμο πριν από την επίθεσή του σε ισπανική γαλέρα

Ο Μόργκαν στο Πόρτο Μπέλλο
Εικονογράφηση για τη νουβέλα "Μόργκαν" του E.C. Stedman
που πρωτοδημοσιεύτηκε στο Harper's Magazine τον Δεκέμβριο του 1888


Η λεηλασία του Παναμά


Αβοήθητος


Ο Μαυρογένης θάβει τον θησαυρό του


Βαδίζοντας στη σανίδα


Φάσα προμετωπίδας για το δεύτερο κεφάλαο
THE GOST OF CAPTAIN BRAND

Ο Κάπταιν Κιντ επιβλέπει το κρύψιμο του θησαυρού του στο νησί
Γκάρντινερ.
Η εικόνα αυτή συνόδευε τη νουβέλα SEE ROBBERS OF NEW YORK
του Thomas A. Janvier
στο τεύχος Νοεμβρίου 1894 του περιοδικού  Harper's Magazine

Πειρατική σύναξη
Από την εικονογράφηση της νουβέλας JACK BALLISTER'S FORTUNES που πρωτοδημοσιεύτηκε
στο The Century Company το 1894

1 σχόλιο:

  1. Τεράστιος δημιουργός. Τα έργα του κατέχουν πολύ σημαντική θέση στη προσωπική μου αισθητική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή