Στην αρχή ήταν τρεις που διεκδικούσε η κάθε μια για λογαριασμό της τον τίτλο της “καλλίστης”: Η Αθηνά, η Αφροδίτη και η Ήρα κατά αλφαβητική σειρά. Την “πετριά” τους την έβαλε η Έρις, η θεά της διχόνοιας. Η συνέχεια, γνωστή.
Επιμύθιο: Και τα Καλλιστεία, όπως και τόσες άλλες Τέχνες και Επιστήμες, έλκουν την καταγωγή τους από την αρχαία Ελλάδα!
Οι Αμερικανοί, που ήθελαν να δείξουν ότι ο θεσμός είναι προϊόν της δικής τους φαντασίας, όσο αφορά σε θέματα “Show business” απέφυγαν να χρησιμοποιήσουν έστω και εξαμερικανισμένα τον ελληνικό όρο “Καλλιστεία” -πράγμα που έχουν κάνει σε μύριες όσες ορολογίες- και ονόμασαν τον Διαγωνισμό Ομορφιάς (Κάλλους) “Beauty Contest”.
Στον πρώτο ευρωπαϊκό διαγωνισμό ομορφιάς το 1929, η Πατρινή Ασπασία Καρατζά, αναδεικνύεται 2η Μις Ευρώπη και στην αμέσως επόμενη χρονιά, το 193,0 η Αλίκη Διπλαράκου (1912-1993) με καταγωγή από τη Μάνη και κάτοικος Αθήνας κάνει “τρεμπλ” που λένε και στα αθλητικά.
Αλίκη Διπλαράκου |
Ανακηρύσσεται διαδοχικά: “Μις Αθήνα”, “Μις Ευρώπη” και “Μις Κόσμος”! Έως στις παραμονές του Πολέμου διεξάγονται μεν καλλιστεία, αλλά οι Ελληνίδες εκπρόσωποι δεν έχουν να επιδείξουν διακρίσεις στα διεθνή.
Ο θεσμός ανασυσταίνεται το 1952 με πρώτη διοργανώτρια την εφημερίδα “Έθνος” και το Σάββατο 5 Απριλίου, δηλαδή 60 ακριβώς χρόνια σαν σήμερα διοργανώνεται ο τελικός με πάσα λαμπρότητα στο ξενοδοχείο της Μεγάλης Βρετανίας, παρουσία του αντιπροέδρου της κυβερνήσεως και προεδρεύοντος του υπουργικού συμβουλίου του Σοφοκλή Βενιζέλου (λόγω ασθενείας του πρωθυπουργού Ν. Πλαστήρα) και του στρατάρχη Αλέξανδρου Παπάγου, αρχηγού του πολιτικού σχηματισμού “Ελληνικού
Συναγερμού” και σχεδόν ολόκληρη την υψηλή κοινωνία της Αθήνας. Ψυχή της διοργάνωσης ο πρύτανης, τότε, του καλλιτεχνικού ρεπορτάζ σε εφημερίδες και ραδιόφωνο ο δημοσιογράφος Αχιλλέας Μαμάκης.
Από τις πρώτες δημοσιεύσεις φωτογραφιών των υποψηφίων κοριτσιών στην εφημερίδα με μαγιό ξεχωρίζουν οι επικρατέστερες: Οι Κρητικές Νταίζη Μαυράκη με το ψευδώνυμο “Ακρωτήρι” και Βιργινία Πετιμεζάκη. Από κοντά τους και η Χαρούλα Γεωργατζά. Στη διάρκεια της τελικής αναμέτρησης το κοινό έχει χωριστεί σε Μαυρακικούς, Πετιμεζακικούς και Γεωργατζικούς, ενώ ο Παπάγος ερωτηθείς, αυτός ποια θα διάλεγε ως “νέος Πάρις” να δώσει το μήλο, απαντά διπλωματικά, πως θα ήταν ευτυχής να τις είχε όλες στο κόμμα του!
Για αυτήν ακριβώς την εκδήλωση, που γιορτάζει σήμερα τα 60 χρόνια της, είναι αυτή η επετειακά αφιερωματική ανάρτηση, αλλά δεν θα πούμε τίποτα παραπάνω. Τα αποκόμματα από το “Έθνος” της Δευτέρας 7 Απριλίου 1952 με ρεπορτάζ του Μαμάκη και του Ευαγγελίδη και ο πρόλογος από το βιβλίο του Γιώργου Πρεβελάκη “Οι Όμορφες” (έκδοση “Εστία” 1999), που κάνει μια λεπτομερή αναδρομή στα ελληνικά καλλιστεία 1952-1999, είναι αρκούντως διαφωτιστικά και για το γεγονός και για τα παρασκήνια.
Απλώς μόνο για την ιστορία να προσθέσουμε ότι η Σταρ Ελλάς Νταίζη Μαυράκη στα Καλλιστεία για την ανάδειξη της “Μις Υφήλιος”, λίγο καιρό αργότερα, αναδείχθηκε 2η αναπληρωματική Μις Υφήλιος και την ίδια θέση κατέλαβε στα Καλλιστεία για την ανάδειξη της “Μις Ευρώπη” η Πετιμεζά. Έως και το 1996, όπου η Ειρήνη Σκλήβα ντουμπλάρει την επιτυχία της Κορρίνας Τσοπέη που είχε αναδειχθεί “Μις Υφήλιος” το 1964, πολλές Ελληνοπούλες κατέλαβαν θέσεις μέσα στην πρώτη πεντάδα στους τίτλους της “Μις Υφήλιος” “Μις Ευρώπη” και άλλων σχετικών διεθνών τίτλων ομορφιάς με κορυφαίες τις Πάρη Λεβάντη και Μαρία Τσιντικίδου (Μις Ευρώπη 1960 και 1992 αντίστοιχα), Αλεξάνδρα Λαδικού και Εβελίνα Παπαντωνίου (2η Μις Υφήλιος 1953 και 2001 αντίστοιχα), Έφη Μελά, Τζούλια Κουμουνδούρου και Έφη Πλούμπη (3η Μις Κόσμος 1954, 1955 και 1966 αντίστοιχα).
Και για να μην ξεχνιόμαστε: Η Αθήνα δεν ήταν τόσο ξέγνοιαστη, όσο η χολλυγουντιανών προδιαγραφών βραδιά των Καλλιστείων ήθελε να δείξει.
Λίγο πριν από τα χαράματα της περασμένης των Καλλιστείων Κυριακής (30 Μαρτίου) είχε εκτελεστεί στο Γουδή ο Νίκος Μπελογιάννης και τρεις σύντροφοί του, παρά τη διεθνή κινητοποίηση, θύματα της μετμφυλιακής πολιτικής μισαλλοδοξίας, που κυβερνούσε πάνω από νόμους και κυβέρνηση….
"Οι Όμορφες" του Γιώργου Πρεβελάκη (σελ. 10 και 12 -αναφορά στα Καλλιστεία του 1952)
Η κακή κατάσταση της 60χρονης εφημερίδας του αρχείου μου δεν επιτρέπει πολλές επεμβατικές ακροβασίες στην αισθητική των των αναρτήσεων. Ευχαριστούμε για την κατανόηση...
k
Ο επίζηλος τίτλος της Στταρ Ελλάς έχει και τις υποχρεώσεις του. Από την επομένη κιόλας μέρα επαφή με τον κόσμο να την γνωρίσουν από κοντά στους μεγάλους κινηματογράφους του κέντρου που
έλεγχε ο παραγωγός και κινηματογραφικός εισαγωγέας Μιχαηλίδης, μέλος της κριτικής επιτροπής και χορηγός των Καλλιστείων.
Αλλά έχει και ανεπανάληπτες ευτυχισμένες στιγμές...
Σημαιοφόρος στην παρέλαση μπροστά από τις συμμαθήτριές της κατά την έναρξη των γυμναστικών επιδείξεων στις αρχές Ιουνίου του 1952. Η Νταίζη Μαυράκη ήταν ακόμα τότε μαθήτρια στ Β' Γυμνάσιο Θηλέων της Αθήνας
Ο κόσμος την αποθεώνει και χαμογελάει ευτυχισμένη... Στιγμές που ούτε κι αυτές ξεχνιούνται.
(Οι φωτογραφίες είναι από φιλμ επικαίρων του του ΕΟΑ (Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο που μπορείτε να το δείτε ολόκληρο στον παρακάτω σύνδεσμο
http://mam.avarchive.gr/portal/digitalview.jsp?get_ac_id=2482&thid=14900
Το 1954 δοκίμασε την τύχη της στον Κινηματογράφο πρωταγωνιστώντας σε μια και μοναδική ταινία.Η κινηματογραφική καριέρα ήταν μια κάπως φυσιολογική συνέχεια της συμμετοχής στα Καλλιστεία. Η "αντίπαλός" της η Βιργινία Πετιμεζάη έπαιξε σε περισσότερες.
Η ταινία στην οποία έπαιξε είχε τίτλο "Νυχτερινή Περιπετεια" και ήταν διασκευή του μυθιστορήματος "Μενεξεδένια Πολιτεία" σε σενάριο και σκηνοθεσία από τον συγγραφέα του βιβλίου΄Αγγελο Τερζάκη
Την Μαυράκη την πλαισίωναν κορυφαίοι ηθοποιοί όπως Ο Βασίλης Διαμαντόπουλος, ο Νίκος Τζόγιας. η Μαρία Αλκαίου, ο Ντίνος Ηλιόπουλος, η δε μουσική ήταν του Μάνου Χατζιδάκι.
Η ομορφιά... είναι γένους θηλυκού!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣίγουρα... Το ξέρεις καλύτερα από κάθε άλλον!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ωραίο θέμα Γιώργο μου,πάντα αψογα όπως μας έχεις συνηθίσει και βέβαια συμφωνώ απόλυτα με τον ΔΟΝ ΖΟΥΑΝ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ σε όλους!!!
...άψογος, όπως πάντα ο Γιώργος!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ σε όλους μας!
Καλό Πάσχα και Καλή Ανάσταση σε όλους σας, φίλοι μου!
ΑπάντησηΔιαγραφή